علی محمدی رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری «تهران نیوز» در توضیح این موضوع که دروغها و روایتهای خیالی پایه و اساس اقدامات رسانهای دشمن بوده است، بیان کرد: رسانهها مینمایانند یعنی بازنمود میکنند؛ همه رسانهها چنین بوده و افکار عمومی با همین بازنمائیها سر و کار دارد.
وی ادامه داد: میبایست بپذیریم که هر رسانه بر اساس منافعی خاص، به تولید محتوا و بازآفرینی واقعیت میپردازد و بدون شک عقیدهها، ارزشها و ایدئولوژی مورد نظر خود را در پیدا و پنهانِ محتوای تولید شده جاسازی میکند و در موضوع وقایع پس از فوت مهسا امینی نیز، رسانههای دشمن در همین چارچوبی که توضیح داده شد به خلق محتوا دست یازیدند.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران با اشاره به شبههافکنی به عنوان یکی از اقدامات دشمنان، عنوان کرد: در زمانهای که به خاطر فراگیری استفاده از رسانههای اجتماعی، شاهد آسانی انتشار و دسترسی به تحلیلهای گوناگون هستیم و از طرفی در دورانی که از ویژگیهای آن، منازعه روایتها است، با بهرهگیری از تاکتیکها و تکنیکهای تبلیغات، عملیات روانی و اقناع، به گونههایی از بازخلق واقعیت و تولید روایت دست زده شد که کارکرد آن ایجاد و تقویت شبهه بود، ناگفته نماند که نباید بستر و عوامل زمینهای پذیرش شبهات را دور از نظر داشت.
محمدی در تشریح عوامل شکست دشمن با وجود برنامهریزی فراوان برای ایجاد فضای ملتهب در سالگرد شکست فتنه و اغتشاشات سال گذشته و دلیل هشیاری مردم، اظهار داشت: مردم سرزمین پهناور من در طیف رنگارنگی از سطوح عقاید، باورها، ارزشها، هنجارها، علایق، انتظارها و خواستهها و نیازها قرار دارند.
وی ادامه داد: پاسخ دیگر را شاید بتوان در نحوه برخورد با معترضها بیان کرد و پاسخ دیگر هم شاید ریشه در واکنش نظام در توجه به برخی انتظارات معترضان داشته باشد و پاسخ دیگر، تلاشهایی است که در تبیین، تحلیل و روایت داستان سال گذشته صورت گرفت.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران ضمن اشاره به راهکارهای افزایش بصیرت و تبیین مسائل برای مردم در مقابله با دروغپراکنی معاندین، تأکید داشت: به نظر من گسترش مؤثر دانش و مهارت "سواد رسانهای" یکی از ضروریترین نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه ما به شمار میرود.
محمدی خاطرنشان کرد: باسواد رسانهای میداند که لازم است محتوای هر رسانه را بر اساس منافع آن رسانه درک و فهم کند؛ بنابراین دست به شناخت منافع رسانهها میزند و میداند که میبایست با رویکرد انتقادی با رسانهها مواجهه کرده و از نگاه تک بعدی دوری میکند.
انتهای خبر/*
منبع: tehrannews-761073