hamburger menu
search
پایگاه خبری رویداد تهران » شهرستان ها » باقرشهر » عوامل انزجاربخش درباره سازمان مجاهدین خلق بازتولید شوند

عوامل انزجاربخش درباره سازمان مجاهدین خلق بازتولید شوند

انتشار
استاد دانشگاه و فعال فرهنگی گفت: باید عوامل انزجاربخش درباره سازمان مجاهدین خلق در جامعه بازتولید و جنایات این گروهک هر چه بیشتر معرفی شود.

علی محمدی از اساتید دانشگاهی و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی  با اشاره به حوادث سال ۶۷، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۷ سرکرده منافقین با تحریک صدام و فراخوان‌هایی به منظور جمع‌آوری هواداران خود، اقدام به اجرای سه عملیات تروریستی در تاریخ‌های متفاوت کرد.

وی ادامه داد: یکی از این عملیات‌های شوم موسوم به چلچراغ در ۲۸ خرداد ماه و در منطقه‌ی مهران صورت گرفت که تعداد زیادی از مردم و نیروهای نظامی به شهادت رسیدند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هدف منافقین از انجام این عملیات تصرف مهران و تسلط بر میدان‌های نفتی بود که در نهایت با همراهی نیروهای عراقی شهر مرزی مهران را اشغال کردند.

محمدی داشت: مسئله اصلی ما این است که با این رخداد چطور برخورد کنیم تا بتوانیم از آن به عنوان یک ظرفیت برای وضع امروز بهره‌برداری داشته باشیم.

وی افزود: بهترین مواجهه با رخدادهای تاریخی درس گرفتن و عبرت‌گیری از آن است و از آنجا که در واقع تاریخ هر ملتی انباشت این رخدادها است، در رابطه با تاریخ معاصر، این رویدادها اگر نبود امروز ما وضع دیگری داشتیم.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: وضع کنونی ما محصول در کنار هم قرار گرفتن تمام وقایعی است که در طول تاریخ رخ داده و اگر این وقایع به طور دیگر صورت پیدا می‌کرد طبیعتأ در وضع کنونی ما اثرگذار بود.

محمدی مطرح نمود: به صورت کلان بازگویی تاریخ جنگ، با وجود کارهای فراوانی که انجام شده همچنان سهم دفاع مقدس در صنایع فرهنگی و به صورت خاص در تولیدات رسانه‌ای ما اندک است.

این فعال فرهنگی تاکید داشت: دفاع مقدس که به تعبیر رهبری نمایشگاه تجلی اوج ظرفیت‌های انسانی است در تولید محتوای رسانه‌ای سهم لازم را ندارد.

محمدی گفت: ما در حال تجربه‌ دو رخداد ویژه هستیم؛ یکی جهانی شدن که فرآیند فشردگی زمان و مکان است که انسان‌ها به صورت نسبتا آگاهانه در جامعه جهانی واحد ادغام می‌شوند و این تجربه را از بین فرزندان آدم، انسان عصر ما داشته و به صورت روزافزون است.

وی ادامه داد: تجربه دوم تجربه رسانه‌ای شدن فزاینده است؛ یعنی ما در بطن و متن یک فرآیند رسانه‌ای فزاینده زندگی می‌کنیم که این رخداد فرهنگ را شی‌ءگونه کرده و انسان به موجودی تبدیل می‌شود که واقعیت را چیزی می‌داند که رسانه نمایانگر آن است و حتی راجع‌ به آن کمتر می‌اندیشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ما در ادوار گذشته راجع‌ به تاثیر رسانه در دریافت ما از واقعیت صحبت می‌کردیم اما واقعیت امروز آن چیزی است که رسانه بازتاب می‌دهد و واقعیتی جز آن متصور نیست.

محمدی افزود: در فضای این‌چنینی بازتولید فرهنگی کمی سخت و پیچیده می‌شود یعنی انتقال ارزش‌ها و هنجارها به نسل‌های بعدی دشوارتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در بازتولید فرهنگی موفق باشیم اما به جهانی شدن توجه نداشته باشیم؛ هر بازتولید که بدون توجه به این دو پدیده شکل بگیرد محکوم به شکست است چرا که این دو شاخصه خلق و سلیقه فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در بازتولید فرهنگی، که مخاطب ما انسان فعال بوده و اراده و اختیار دارد، بدون توجه به ذائقه این شخص فعالیتی داریم که فرجام آن مشخص نیست.

محمدی افزود: بنابراین ما در ماجرای بازتولید فرهنگی اگر بخواهیم به اقتضاء امروز توجه کنیم، مخاطب ما که می‌خواهد این ارزش‌ها به او منتقل شود انسانی است که هم جهانی شدن و هم رسانه‌ای شدن را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که با تاریخ درخشان و غرورآفرین خود آشنا است یک مقاومت و ایستادگی فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی دارد و این موضوع یکی از کارکردهای تاریخ این است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در معرفی سازمان مجاهدین خلق؛ خوشبختانه با فهم از لایه‌های مختلف جامعه تنفر و انزجاری از رویکرد آن‌ها احساس می‌شود اما بایستی توجه کنیم که اگر ما عوامل انزجاربخش را در جامعه بازتولید نکنیم می‌تواند سطح آن کم و کمتر شود و نسل‌های بعدی نیز این سطح انزجار و تنفر را نسبت به این فرقه نخواهند داشت.

محمدی مطرح نمود: بازآفرینی و بازتولید آن عوامل پیوند ناگسستنی با هنر دارد چراکه هنر می‌تواند لایه‌های انگیزشی و عاطفی مخاطب را درگیر کند.

وی افزود: به صورت خاص برای شهروند جهانی که رسانه‌ای شدن را تجربه می‌کند ما از طریق خلق محتوای رسانه‌ای می‌توانیم تاریخ را بازآفرینی کنیم.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: مسئله رسانه به قدری اهمیت دارد که جوادی آملی گفت اگر پیامبری در عصر ما مبعوث شود گزاف نیست که بگوییم معجزه او سینما است.

محمدی ادامه داد: بخش قابل توجهی از شناخت، بینش، ارزش‌گذاری و قضاوت‌های ما تحت تاثیر مصرف رسانه‌ای ما است و اگر می‌خواهیم مقاصد شوم، رویکردهای ددمنشانه و رفتار غیرانسانی فرقه منافقین را برای نسل کنونی و بعد از آن برای ایجاد حس تنفر به نمایش بگذاریم، می‌بایست رسانه را به عنوان مهمترین ابزار فرهنگی در استخدام بازآفرینی درآوریم.

وی افزود: در صورتی در ماجرای تولید محتوای رسانه‌ای برای بازتولید احساس تنفر می‌توانیم موفق عمل کنیم که به ذائقه فرهنگی توجه کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به هرحال مشخص است که ذائقه فرهنگی مردم ما و نسل جدید بر حول کدام قالب‌ها می‌گردد و بایستی از همین قالب‌ها برای بازگویی تاریخ، شناخت عمیق جامعه، بازآفرینی این جنایت‌ها به منظور بازگویی تاریخ و تبیین اندیشه و باور و عقیده و هنجارها و ارزش‌ها و اخلاقیات و نمادهای جریان منافقین نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

محمدی همچنین اظهار داشت: بخش قابل توجهی از وقت نسل‌های جدیدتر ما در بازی صرف می‌شود، چند بازی با لوکیشن عملیات مرصاد داریم، چند فیلم در این حوزه ساخته شده است؟

وی افزود: البته آثاری مانند ماجرای نیمروز و قسمت بعدی رد خون، تاثیر جدی در شناخت جامعه نسبت به عملکرد منافقین داشته اما جنایاتی که در تاریخ کشور ما انجام دادند به قدری است که با چند فیلم خوب که البته تاثیرگذاری هم داشتند، پوشش داده نمی‌شود.

این فعال فرهنگی یادآور شد: چه اندازه توانستیم موسیقی تولید کنیم چرا که از مصارف پررنگ و جدی جامعه ما است، چه مقدار از این قالب بری برانگیختن لایه‌های انگیزشی و عاطفی جامعه استفاده کردیم؟

محمدی خاطرنشان کرد: چه مقدار ما کتاب و رمان و نمایش تئاتر با محوریت معرفی جنایات منافقین توانستیم روی پرده به نمایش بگذاریم و چه اندازه عکس اثرگذار در این حوزه داریم؟ این تاریخ شفاهی برای اینکه به مصرف موثر برسد باید با استخدام رسانه باید پردازش شود.

وی متذکر شد: موضوع امروز مسئله توجه به آزادی مصرف‌کننده است که از تمامی سیاست‌گذاران و کارگزاران امور فرهنگی درخواست دارم به این آزاد بودن توجه کنند.

این فعال فرهنگی افزود: اگر مخاطب را شخصی آزاد و دارای انتخاب فرض کنیم، ماجرای بازتولید فرهنگی ما و ارائه خدمت به او متفاوت شده و مجبوریم این برنامه‌ریزی را از شناخت مخاطب آغاز کنیم چرا که حق انتخاب دارد.

محمدی اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند تلاش کنید دل‌ها را از ناحیه میل آن‌ها پرورش دهید، که در واقع توجه به سلیقه مخاطب است.

وی ادامه داد: ما در جریان معرفی رویکرد و رفتار و بسته‌ اندیشه، باور، اخلاقیات، هنجارها و نمادهای فرقه‌ منافقین و معرفی آن ناگزیر هستیم سراغ مخاطب و ذائقه او برویم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه در حال تبیین واقعیت‌ها برای ما است و در جامعه‌ای که سواد رسانه‌ای مفهوم فراگیری نیست، توجه به سلیقه فرهنگی که در بستر مصرف رسانه‌ای صورت می‌گیرد دوچندان است.

انتهای خبر/*

منبع: tehrannews-756229

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود