hamburger menu
search
پایگاه خبری رویداد تهران » مناطق » منطقه 12 » اجرای طرح‌های نوآورانه برای تبدیل بازار بزرگ تهران به الگویی پایدار

اجرای طرح‌های نوآورانه برای تبدیل بازار بزرگ تهران به الگویی پایدار

انتشار
کارگروه تخصصی «محیط زیست و بازار» با حضور گستردهٔ بیش از ۲۰ نفر از کارشناسان و نمایندگان معاونت‌های مختلف شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل شد تا با اجرای طرح‌های نوین زیست محیطی، بازار بزرگ تهران را به الگویی پیشرو در پایداری و مدیریت سبز پایتخت تبدیل کرده است.

 به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۲ تهران؛ کلانشهر تهران با چالش‌های زیست‌محیطی متعددی از جمله آلودگی هوا، آلودگی منابع آب، فرونشست زمین و کاهش تنوع زیستی روبروست. در پاسخ به این چالش‌ها، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، طرح راهبردی «پرچمداری مناطق» را به شکل خاص تعریف کرده است.

مرتضی مرادی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲، از تشکیل کارگروه تخصصی پرچمداری این منطقه با عنوان محیط زیست و بازار با حضور کارشناسان و نمایندگان معاونت‌های مختلف شهرداری از جمله خدمات شهری، فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی خبر داد و گفت: این طرح مبتنی بر شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل هر یک از مناطق ۲۲گانه است و محورهای مشخصی را برای پیشگامی و الهام‌بخشی هر منطقه در حوزه محیط زیست تعیین می‌کند. بر این اساس، منطقه ۱۲ تهران با عنوان «محیط‌ زیست و بازار» به عنوان پرچمدار این عرصه انتخاب شده است.

 وی، افزود: تاکنون با همکاری اعضای کارگروه منطقه ۱۲ به عنوان «پرچم‌دار محیط زیست و بازار» در کلانشهر تهران، مجموعه‌ای از اقدامات نوین و مؤثر ازجمله نصب مخازن ویژه جمع‌آوری ته‌سیگار و استقرار فلاورباکس‌های زیبا در محور تاریخی پانزده خرداد به اجرا درآمده است. هدفمان این است که در آینده نزدیک بازار بزرگ تهران را به عنوان قطب گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست پایتخت معرفی نماییم.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲ در پاسخ به این سؤال که «چرا بازار بزرگ تهران برای این نقش کلیدی انتخاب شده؟» توضیح داد: بازار بزرگ تهران، علاوه بر اینکه قطب اقتصادی پایتخت است، یکی از محورهای شلوغ و پرتردد شهر به شمار می‌رود. تبدیل این محدوده تاریخی و پرتردد به یک الگوی موفق مدیریت سبز، می‌تواند پیامی اثربخش به تمامی شهروندان، کسبه و بازدیدکنندگان ارسال کند که آن اهمیت حفظ و نگهداشت محیط زیست است.

وی افزود: اجرای این طرح از مدتی قبل و با اقدامات عملیاتی آغاز شده است. در گام اول، ۱۰ عدد مخزن ویژه و اختصاصی برای جمع‌آوری ته‌سیگار در نقاط پرتردد محدوده بازار نصب شده تا ضمن جلوگیری از رهاسازی این زباله‌های آلوده و خطرناک در معابر، فرهنگ حفظ پاکیزگی محیط را نیز در میان شهروندان نهادینه کند. علاوه بر این در راستای ارتقای کیفیت بصری و افزایش سرانه فضای سبز، ۱۰ استند فلاورباکس (گلدان‌های شهری) در محور تاریخی و زیبای پانزده خرداد جانمایی و مستقر شده تا سیمای آرامش‌بخش و نشاط‌انگیزی برای این محور اصلی بازار ایجاد کند.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات تنها آغاز راه است و در ادامه، برنامه‌های جامع‌تری شامل مدیریت پسماند، بهینه‌سازی مصرف انرژی، آموزش زیست‌محیطی کسبه و شهروندان و توسعه فضاهای سبز کوچک‌مقیاس در دست اجرا قرار خواهد گرفت. هدف نهایی ما، تبدیل بازار بزرگ تهران به نمادی از پایداری و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی در سطح ملی است.

انتهای پیام/

منبع: shahr-72496

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود