به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۲ تهران؛ کلانشهر تهران با چالشهای زیستمحیطی متعددی از جمله آلودگی هوا، آلودگی منابع آب، فرونشست زمین و کاهش تنوع زیستی روبروست. در پاسخ به این چالشها، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، طرح راهبردی «پرچمداری مناطق» را به شکل خاص تعریف کرده است.
مرتضی مرادی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲، از تشکیل کارگروه تخصصی پرچمداری این منطقه با عنوان محیط زیست و بازار با حضور کارشناسان و نمایندگان معاونتهای مختلف شهرداری از جمله خدمات شهری، فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی خبر داد و گفت: این طرح مبتنی بر شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای بالقوه و بالفعل هر یک از مناطق ۲۲گانه است و محورهای مشخصی را برای پیشگامی و الهامبخشی هر منطقه در حوزه محیط زیست تعیین میکند. بر این اساس، منطقه ۱۲ تهران با عنوان «محیط زیست و بازار» به عنوان پرچمدار این عرصه انتخاب شده است.
وی، افزود: تاکنون با همکاری اعضای کارگروه منطقه ۱۲ به عنوان «پرچمدار محیط زیست و بازار» در کلانشهر تهران، مجموعهای از اقدامات نوین و مؤثر ازجمله نصب مخازن ویژه جمعآوری تهسیگار و استقرار فلاورباکسهای زیبا در محور تاریخی پانزده خرداد به اجرا درآمده است. هدفمان این است که در آینده نزدیک بازار بزرگ تهران را به عنوان قطب گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست پایتخت معرفی نماییم.
معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲ در پاسخ به این سؤال که «چرا بازار بزرگ تهران برای این نقش کلیدی انتخاب شده؟» توضیح داد: بازار بزرگ تهران، علاوه بر اینکه قطب اقتصادی پایتخت است، یکی از محورهای شلوغ و پرتردد شهر به شمار میرود. تبدیل این محدوده تاریخی و پرتردد به یک الگوی موفق مدیریت سبز، میتواند پیامی اثربخش به تمامی شهروندان، کسبه و بازدیدکنندگان ارسال کند که آن اهمیت حفظ و نگهداشت محیط زیست است.
وی افزود: اجرای این طرح از مدتی قبل و با اقدامات عملیاتی آغاز شده است. در گام اول، ۱۰ عدد مخزن ویژه و اختصاصی برای جمعآوری تهسیگار در نقاط پرتردد محدوده بازار نصب شده تا ضمن جلوگیری از رهاسازی این زبالههای آلوده و خطرناک در معابر، فرهنگ حفظ پاکیزگی محیط را نیز در میان شهروندان نهادینه کند. علاوه بر این در راستای ارتقای کیفیت بصری و افزایش سرانه فضای سبز، ۱۰ استند فلاورباکس (گلدانهای شهری) در محور تاریخی و زیبای پانزده خرداد جانمایی و مستقر شده تا سیمای آرامشبخش و نشاطانگیزی برای این محور اصلی بازار ایجاد کند.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات تنها آغاز راه است و در ادامه، برنامههای جامعتری شامل مدیریت پسماند، بهینهسازی مصرف انرژی، آموزش زیستمحیطی کسبه و شهروندان و توسعه فضاهای سبز کوچکمقیاس در دست اجرا قرار خواهد گرفت. هدف نهایی ما، تبدیل بازار بزرگ تهران به نمادی از پایداری و مسئولیتپذیری زیستمحیطی در سطح ملی است.
انتهای پیام/
منبع: shahr-72496