علی محمدی رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی شبکه پایگاه خبری «تهران نیوز»، اظهار کرد: چارچوب جریانی که امام حسین علیهالسلام پرچمدار تاریخی آن بود، برخوردار از ارزشهایی است که انسانها فارغ از هر دین، فرهنگ و نژاد و حتی جدا از اینکه متعلق به کدام نقطه جغرافیایی و تاریخی باشند، آن را ارج میگذارند.
وی بیان کرد: ارزشهایی چون اصرار بر راستی و درستی، آگاهیبخشی، ایستادگی در برابر ظلم، ازخودگذشتگی، پاکاندیشی، نیکپنداری و درستکرداری، آزادگی و شجاعت به تعبیری جزو ارزشهای مطلق به حساب میآیند و جهانشمول هستند.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ عنوان کرد: شخصیتی چون آن امام شهید که در اوج قله انسانیتی الهی نشسته و جریان اخلاقی، ارزشی، نماد، مکتب و رفتاری که به راه انداخته نه تنها وحدتبخش اقوام و مذاهب است بلکه ظرفیت انسجام جهانی را دارد، به شرطی که در این دنیای جهانی شده فزاینده، به شایستگی فهمیده و فهمانده شود، حتما نوع انسان به وجود همنوعی چون حسین علیهالسلام مباهات و افتخار میکند.
محمدی تاکید داشت: از منظر دیگری آئینهای سوگواری شهادت آن سرمایه نمادین بیبدیل تاریخی، جزو سنتهای فرهنگی اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون است و به برکت فناوریهای ارتباطی از مشارکت مردم در سراسر دنیا در آن آئینها آگاه شدهایم.
وی افزود: بنابراین آئین های نمادین عزاداری حضرتش موجب وحدت و انسجام فرهنگها شده و به ویژه راهپیمایی اربعین نمادی از فرهنگ انسانی در سطح جهانی خیرهکننده شده است.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ گفت: به باور من در کنار ابعاد متنوعی که برای سیره آن امام ترسیم شده، آموزش فرهنگی بنیادیترین ویژگی سیره آن حضرت است که با واقعه کربلا به سطحی از انباشت و سرمایه فرهنگی دست یافت که الهام بخش جریانهای آزادی خواهانه مسلمان و غیرمسلمانان نسبت به استبداد و استعمار و استکبار شده است.
محمدی ادامه داد: پیام سیره امام حسین علیهالسلام در مقابله با ظلم و استکبار از نقطه نظر مدیریت فرهنگی؛ روشنگری و افزایش سطح آگاهیهای اجتماعی و سیاسی مردم نسبت به فهم صحیح از ستم و ستمگر در همه ابعاد آن همچون ستم و ستمگر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و مقابله نرمافزاری و سختافزاری با جریان ظلم و ستم در موقعیتهای استبداد و استعمار و استکبار است.
وی تاکید کرد: از حسینابنعلی علیهالسلام نقل شده که درباره جریانی که به عاشورا منجر شد فرمود: من برای جاهطلبی و کامجویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم و میخواهم امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کنم و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ اظهار کرد: بنابراین اصلاح جامعه از مسیر امر به معروف و نهی از منکر از سرونوشتسازترین اهداف آن حضرت در واقعه جریان کربلا بوده است.
محمدی ادامه داد: آن سرآمد آزادگان، شجاعانه و قاطعانه؛ حاکم مستبد زمان خود و نیز مردم را به معروف امر کرد و از منکر؛ نهی و انسانهای متأسی از آن حضرت میتوانند مبدأ اصلاح و تحول در جامعه باشند.
وی بیان کرد: از نقطه نظر مدیریت فرهنگی یکی از موثرترین نقشهای حضرت زینب(س) نقش رسانهای است، چرا که رسانه در طول تاریخ فرهنگی در قالبها و فرمهای سازگار با هر زمانه وجود داشته و همواره بستری برای انتقال پیام بوده است.
رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ افزود: حضرت زینب(س) از رسانه بیان و سخن در دفاع از حق و مظلوم، برای بازگویی واقعه عظیم کربلا و تحلیل اهداف، ضرورتها، آثار و برکات آن و در عین حال در راستای هدف امام شهیدش به آگاهسازی مردم و پردهبرداری از لایههای ستم و ستمگری حاکم و استبداد زمانه پرداخت و با ایفای این نقش فرهنگی، صدا و پیام کربلا را در تاریخ ثبت کرد.
محمدی خاطرنشان کرد: بانوان زمانه ما با فهم درست مفاهیمی چون حق و حقیقت، ستم، ستمگر و ستمدیده، با دفاع از حق و حمایت از ستمدیده و تقابل با ظلم و استبداد و استعمار در همه ابعاد آن از مسیر روشنگری رسانهای و مقاومت در این مسیر میتوانند از آن حضرت الگوبرداری کنند.
انتهای خبر/*
منبع: tehrannews-759097