hamburger menu
search
پایگاه خبری رویداد تهران » شهرستان ها » باقرشهر » مکتب امام حسین(ع) ظرفیت انسجام جهانی دارد

مکتب امام حسین(ع) ظرفیت انسجام جهانی دارد

انتشار

علی محمدی رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی شبکه پایگاه خبری «تهران نیوز»، اظهار کرد: چارچوب جریانی که امام حسین علیه‌السلام پرچمدار تاریخی آن بود، برخوردار از ارزش‌هایی است که انسان‌ها فارغ از هر دین‌، فرهنگ و نژاد و حتی جدا از اینکه متعلق به کدام نقطه جغرافیایی و تاریخی باشند، آن را ارج می‌گذارند.

وی بیان کرد: ارزش‌هایی چون اصرار بر راستی و درستی، آگاهی‌بخشی، ایستادگی در برابر ظلم، ازخودگذشتگی، پاک‌اندیشی، نیک‌پنداری و درست‌کرداری، آزادگی و شجاعت به تعبیری جزو ارزش‌های مطلق به حساب می‌آیند و جهان‌شمول هستند.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ عنوان کرد: شخصیتی چون آن امام شهید که در اوج قله انسانیتی الهی نشسته و جریان اخلاقی، ارزشی، نماد، مکتب و رفتاری که به راه انداخته نه تنها وحدت‌بخش اقوام و مذاهب است بلکه ظرفیت انسجام جهانی را دارد، به شرطی که در این دنیای جهانی شده فزاینده، به شایستگی فهمیده و فهمانده شود، حتما نوع انسان به وجود هم‌نوعی چون حسین علیه‌السلام مباهات و افتخار می‌کند.

محمدی تاکید داشت: از منظر دیگری آئین‌های سوگواری شهادت آن سرمایه نمادین بی‌بدیل تاریخی، جزو سنت‌های فرهنگی اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون است و به برکت فناوری‌های ارتباطی از مشارکت مردم در سراسر دنیا در آن آئین‌ها آگاه شده‌ایم.

وی افزود: بنابراین آئین های نمادین عزاداری حضرتش موجب وحدت و انسجام فرهنگ‌ها شده و به ویژه راهپیمایی اربعین نمادی از فرهنگ انسانی در سطح جهانی خیره‌کننده شده است.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ گفت: به باور من در کنار ابعاد متنوعی که برای سیره آن امام ترسیم شده، آموزش فرهنگی بنیادی‌ترین ویژگی سیره آن حضرت است که با واقعه کربلا به سطحی از انباشت ‌و سرمایه فرهنگی دست یافت که الهام بخش جریان‌های آزادی خواهانه مسلمان و غیرمسلمانان نسبت به استبداد و استعمار و استکبار شده است.

محمدی ادامه داد: پیام سیره امام حسین علیه‌السلام در مقابله با ظلم و استکبار از نقطه نظر مدیریت فرهنگی؛ روشنگری و افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی مردم نسبت به فهم صحیح از ستم و ستمگر در همه ابعاد آن همچون ستم و ستمگر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و مقابله نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با جریان ظلم و ستم در موقعیت‌های استبداد و استعمار و استکبار است.

وی تاکید کرد: از حسین‌ابن‌علی علیه‌السلام نقل شده که درباره جریانی که به عاشورا منجر شد فرمود: من برای جاه‌طلبی و کام‌جویی و آشوب‌گری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کنم و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ اظهار کرد: بنابراین اصلاح جامعه از مسیر امر به معروف و نهی از منکر از سرونوشت‌سازترین اهداف آن حضرت در واقعه جریان کربلا بوده است.

محمدی ادامه داد: آن سرآمد آزادگان، شجاعانه و قاطعانه؛ حاکم مستبد زمان خود و نیز مردم را به معروف امر کرد و از منکر؛ نهی و انسان‌های متأسی از آن حضرت می‌توانند مبدأ اصلاح و تحول در جامعه باشند.

وی بیان کرد: از نقطه نظر مدیریت فرهنگی یکی از موثرترین نقش‌های حضرت زینب(س) نقش رسانه‌ای است، چرا که رسانه در طول تاریخ فرهنگی در قالب‌ها و فرم‌های سازگار با هر زمانه وجود داشته و همواره بستری برای انتقال پیام بوده است.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ افزود: حضرت زینب(س) از رسانه بیان و سخن در دفاع از حق و مظلوم، برای بازگویی واقعه عظیم کربلا و تحلیل اهداف، ضرورت‌ها، آثار و برکات آن و در عین حال در راستای هدف امام شهیدش به آگاه‌سازی مردم و پرده‌برداری از لایه‌های ستم و ستمگری حاکم و استبداد زمانه پرداخت و با ایفای این نقش فرهنگی، صدا و پیام کربلا را در تاریخ ثبت کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: بانوان زمانه ما با فهم درست مفاهیمی چون حق و حقیقت، ستم، ستمگر و ستمدیده، با دفاع از حق و حمایت از ستمدیده و تقابل با ظلم و استبداد و استعمار در همه ابعاد آن از مسیر روشنگری رسانه‌ای و مقاومت در این مسیر می‌توانند از آن حضرت الگوبرداری کنند.

انتهای خبر/*

منبع: tehrannews-759097

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود